Publicatie ProFri wordt zwaar aangezet door de Telegraaf

Veldhoven | 16 juli 2015

Het artikel in de Telegraaf brengt heel wat teweeg! Knallende ruzie is erg zwaar aangezet, maar het trekt wel de aandacht van de lezer en andere media. Op de voorpagina én pagina 3 van de Telegraaf! Die hadden we – toen we gisteren door de verslaggever van de Telegraaf gebeld werden – niet zien aankomen! Er is in kroket -en friet minnend Nederland natuurlijk wel wat aan de hand.

Zo verscheen gisteren in de 17 regionale dagbladen van Wegener een artikel met de titel:

Knokken voor een plek in het vak met snacks;
vandaag te lezen in de regionale dagbladen.

 

De strijd van de twee grootste snackfabrikanten van Nederland om het marktaandeel ovenkroketten en ovenfriet in het vriesmeubel in de supermarkt is in volle gang en deze strijd gaat naar onze mening ten kosten van professioneel friturend Nederland. Royaan en Van Geloven zeggen beiden van niet. Vooral Royaan is hier heel stellig in en zegt dat cafetaria’s en snackbars er zelfs profijt van hebben. Voor sommige ondernemers die o.a. Kwekkeboom verkopen lijkt dit ook zo te zijn, omdat hun omzet ook dit jaar weer lekker aan het plussen is. Maar dit komt eerder doordat ze o.a. hun zaken goed op orde hebben, dan door het merk kroket wat ze verkopen. Het zou ook door alle aandacht kunnen komen. Overigens is een goed gefrituurde kroket van Kwekkeboom – in tegenstelling met die uit de oven – gewoon erg lekker. Laat daar geen twijfel over bestaan. Maar ook die van Oma Bobs, Exellent (producent van de Amsterdamse croquetten en Cas Spijkers), De Bourgondiër (een exclusief merk van Van Geloven), kroketten van Beckers, Zeldenrijk of van de Jong Food uit Gilze-Rijen, zijn niet te versmaden.

In 2103 jaar besloot Royaan – om naast de Van Dobben – tot groot ongenoegen van veel professionele frituurders ook het merk Kwekkeboom naar de retail te brengen. Daar waar we toen al bang voor waren baart de strijd die nu tussen de twee grootste fabrikanten is losgebarsten ons zorgen. De tv-reclames van Kwekkeboom (Royaan) en Mora (Van Geloven) gaan alleen over de snacks die thuis in de oven worden bereid. Jammer dat ze niet een keer die lekkere snacks in een professionele omgeving laten zien, daar waar beide merken ooit begonnen zijn.

Vakkennis en vakmanschap

Natuurlijk hebben we er niets op tegen dat mensen thuis lekker hun frietje en snacks bakken of in de oven stoppen. Thuis drinken de mensen ook een lekker biertje en dat hoeft niet altijd op een terras in de horeca te zijn. Maar uiteindelijk gaat er niets boven een lekker getapt biertje in een gastvrije ambiance. Zo genieten consumenten ook bij ons in de cafetaria of snackbar iedere keer van hun frietje, kroket of andere gefrituurde lekkernij.
We staan als vakvereniging voor vakkennis en vakmanschap en met elkaar maken we dit zichtbaar richting de consument. Daarvoor hebben we sinds afgelopen jaar enerzijds de Nationale Week van de Friet (dit jaar van 3 t/m 11 oktober) en hadden we ook graag de Week van de Kroket daarvoor willen gaan gebruiken. En anderzijds zijn we dit jaar met een keurmerk gekomen, het Goed Gefrituurd Keurmerk. Je kunt zeggen dat er al veel te veel keurmerken zijn, maar moet dat dan voor ons als vakvereniging de reden zijn om dit maar niet te doen?

Verkeerde beeldvorming

Prietpraat van marketeers als ‘net zo lekker’, ‘gezonder’, ‘minder vet’ en ‘nog makkelijker’ of zoals vorig jaar nog op de retailverpakking stond van de RAS-patat van Aviko ‘je hoeft er niet meer voor om te rijden’, zetten professionele frituurders steeds verder op achterstand. Het aller ergste is dat het niet allemaal waar is wat ze zeggen. Maar het zijn niet voor niets markerteers. Zij haken in op wat de consument wil horen en hopen daarmee meer van hun producten te verkopen. Echter een goed gefrituurde snack heeft niets met vet en ongezond voedsel te maken. Een hardnekkig misverstand, vooral bij de consument en in stand gehouden door de media en overheid. Ik heb niet de illusie dat we deze onterechte negatieve beeldvorming 1 2 3 verandert krijgen, maar als vakvereniging niets doen is geen optie!
Van een wekelijks frietje en een paar korketten word je echt niet dik. Wel als je er teveel van eet! En dat is het grootste probleem van friet en kroketten, het is gewoon héél erg lekker! En van dingen die lekker zijn eten of drinken we gemakkelijk te veel. Dat geldt ook voor koekjes, chips, ijs, frisdrank en nog veel meer andere dingen. Maar ook te veel spinazie is niet goed voor je. Kortom het probleem is onze verkeerde leefstijl en niet ons frietje of kroket!

Maar misschien ben ik als initiatiefnemer van de oprichting van vakvereniging ProFri en het Nederlands Frituurcentrum te veel bevooroordeeld.

Frans van Rooij

Column Knokken voor een plek in het vak met snacks deel 1     Column Knokken voor een plek in het vak met snacks deel 2