De naam van friet of patat is afgeleid van patates frites Frans voor ‘Gefrituurde Aardappel’.
WELKOM OP DE VOORLOPIGE WEBSITE VAN DE STICHTING KETEL KWESTIE
Het Nederlands Frituurcentrum stelt deze pagina beschikbaar aan de Stichting Ketelkwestie. Binnenkort krijgt de stichting een eigen website, waarop alle informatie te vonden is over deze kwestie.
Wordt jouw frituurketel vervangen? Maak foto’s!
Bel de hulplijn van de Stichting Ketel Kwestie
via 040-7200900 (optie 3)
Heb je het bakwandenonderzoek nog niet ingevuld?
Ga naar de vragenlijst
Wil je als frituurprofessional je verhaal kwijt of aanmelden bij de stichting?
Stuur dan een email naar: info@ketelkwestie.nl
STICHTING KETELKWESTIE
De Stichting Ketelkwestie werkt aan een startdocument. Hierin worden de taken van de stichting omschreven. Zoals: het verzamelen van aanvullende informatie over de kwestie, het afronden van het bakwandenonderzoek dat door het Nederlands Frituurcentrum in opdracht van vakvereniging ProFri in gang is gezet en het onderzoeken van een mogelijke collectieve claim bij ovenfabrikanten wegens “vermeende constructiefouten”. Dit laatste uiteraard alleen wanneer wordt aangetoond dat er daadwerkelijk problemen zijn van structurele aard en een fabrikant niet wil meewerken aan een regeling die voor iedereen gelijk is.
Uit het verkennend deel van het bakwandenonderzoek kwamen resultaten naar voren dat ketellekkages voorkomen bij meerdere merken en dat vooral bepaalde types HR-ketel (hoog rendement) vaker vroegtijdig mankementen vertonen dan andere ketels. Althans, eerder dan verwacht op grond van de verwachte levensduur. Tijdens veldonderzoek is herhaaldelijk gebleken dat de lekkage bij deze specifieke type ketels plaatsvindt rond de gloeipinnen aan de onderkant, vlakbij de brander. De oorzaak van lekkage kan ook, of kan mede te wijten zijn aan gebruik dat niet strookt met de voorschriften. Het bakwandenonderzoek dat eerder is gestart, zal onder verantwoordelijkheid van de stichting worden afgerond.
Het onderzoeksrapport dat door de stichting zal worden opgesteld moet “een eerlijk en wel overwogen inzicht geven over de mogelijke oorzaak of oorzaken, zodanig dat onnodige ketellekkages in de toekomst vermeden kunnen worden”. Daarom is het noodzakelijk dat door alle partijen zoveel mogelijk informatie wordt aangeleverd en vastgelegd.
Spoor je collega-frituurders aan, ook als ze geen problemen ervaren met hun ketels, om mee te werken aan het onderzoek.
Brandrisico
De Stichting Ketelkwestie geeft aan dat onderzoek naar de oorzaak en omvang van vermoedelijk vroegtijdig falen van de frituurketels niet de enige missie is die het zichzelf stelt. Hoewel de stichting erkent dat de bewijsvoering lastig zal zijn, wil men ook het mogelijke brandrisico aan de orde stellen.
Uit de mond van enkele installateurs werd vernomen dat het risico dat er brand ontstaat door lekkage vrijwel nihil is vanwege de ingebouwde technologie om de veiligheid te garanderen. Toch zijn er aanwijzingen dat niet uitgesloten mag worden dat ketellekkage in een aantal gevallen wél tot brand of bijna-brand heeft geleid. De Stichting Ketelkwestie heeft verder het voornemen inzichtelijk te maken welke impact dit mogelijk verhoogde brandrisico heeft op een eventuele schadedekking door verzekeraars.
Rendement
Omdat de lekkage zich vooral manifesteert bij frituurovens met een hoog rendement, zal de stichting in zijn onderzoek bovendien trachten in beeld te krijgen of de belofte van een hoog rendement nog wel wordt waargemaakt in de praktijk, gezien de vermoede relatie van de lekkage met de constructie van de HR-pinnen, die nu in sommige recente versies van dit type ketel door een van de fabrikanten wordt weggelaten.
Veiligheid
Of ketels in frituurzaken wel of geen lekkage vertonen, kan niet preventief worden vastgesteld. Dit is namelijk alleen waar te nemen door vrijwel de gehele bakwand te ontmantelen. Vaak komt een lekkage aan het licht doordat de frituurketel het af laat weten. De ketel kan dan niet meer worden opgestart door een foutmelding die gelinkt is aan het interne veiligheidssysteem. De lekkage kan ook ontdekt worden tijdens een onderhoudsbeurt. Recentelijk werd in verband met brandrisico een bakwand door de monteur volledig buiten werking gesteld en kon de ondernemer niet anders dan zijn zaak tijdelijk te sluiten. Bij de stichting is ook een voorval bekend waarbij de ondernemer zelf koos voor tijdelijke sluiting van zijn zaak, omdat de veiligheid niet kon worden gewaarborgd voor het gezin in de bovenliggende woning.
Financiële bijdragen van participanten
Het werk van de Stichting Ketelkwestie kan niet van de grond komen zonder de benodigde financiën. Frituurprofessionals die het belangrijk vinden dat het bakwandenonderzoek wordt afgerond, zullen gevraagd worden dit met een financiële bijdrage te bekrachtigen. Met deze bijdrage worden zij automatisch participant van de stichting en op de hoogte gehouden van het verdere verloop. De stichting zal zich in eerste instantie zich hard maken voor die ondernemers die zich als participant hebben aangemeld.
Wanneer daadwerkelijk blijkt dat er problemen zijn van structurele aard en de betreffende fabrikant(en) wil(len) meewerken aan een regeling voor gedupeerde klanten, dan zal de stichting trachten de kosten die zij gemaakt heeft te verhalen bij de fabrikant(en), zodat er mogelijk kan worden overgegaan tot het geheel of gedeeltelijk terugbetalen van de ontvangen bijdrages zodanig dat de stichting uiteindelijk kan worden geliquideerd.
Wanneer de oorzaak terug te voeren is naar het gebruik niet volgens voorschriften, dan zal gekeken moeten worden hoe het aantal ketellekkages in de toekomst kan worden verminderd. Bijvoorbeeld door betere handleidingen en training van de medewerkers. Daar profiteert dan iedereen van, maar krijgen participanten voorrang. De stichting houdt er rekening mee dat de oorzaak van de lekkages ook een combinatie van beide kan zijn.
Adviezen van de Stichting Ketelkwestie in geval van ketellekkage
Wanneer aangetoond wordt dat de oorzaak van de lekkage te wijten, of mede te wijten is aan de constructie, dan kan het voor ondernemers lastig worden om van de ketels die inmiddels vervangen zijn, aan te tonen dat het om dat specifieke probleem ging. Daarom geven we de volgenden tips en adviezen:
Wordt jouw frituurketel vervangen? Maak foto’s!
Bel de hulplijn van de Stichting Ketel Kwestie
via 040-7200900 (optie 3)
Wil je als frituurprofessional je verhaal kwijt of aanmelden bij de stichting?
Stuur dan een email naar: info@ketelkwestie.nl