Softijs, een anekdote

Lekke band en zacht ijs

 

Het is 1934. De Amerikaanse ijscoman Tom Carvel is onderweg naar zijn verkoopstek. Het is een nationale feestdag. Tom rekent op een topdag. Maar helaas….. de bestelwagen krijgt een lekke band. Carvel zet zijn pechauto op een parkeerplaats. Daar verkoopt hij zijn snel smeltende schepijs. Een hit. Softijs is geboren. Carvel begint een softijsconcept. Met succes. Bij zijn overlijden heeft hij een vermogen van 150 miljoen dollar. Kiene concurrenten volgen Carvel. Zoals softijsformule Dairy Queen. Deze ijskoningin heeft nu 4800 vestigingen – en schijnt naar ons land te komen. Carvels softijs leidt tot uitvindingen. Zoals de Multimixer softijs- en milkshakemachines. De belangrijkste vertegenwoordiger van de Multimixer is Ray Kroc. Tijdens zijn handelsreizen stuit Kroc in 1954 op een kleine burgerformule in Californië. Hij koopt de rechten en maakt de formule groot. De naam: McDonald’s. Zo zie je maar waartoe een lekke band kan leiden…

Softijs. Menig ambachtelijke ijsverkoper haalt er zijn neus voor op. Zijn oordeel: “Dat is alsof je lucht verkoopt.” Ja, het ideale softijsje heeft inderdaad een luchtpercentage van 80 procent. Zachte, zoete lucht verkopen, wat is er mooier dan dat? Het zou helemaal mooi zijn als de zon heel vaak stralend zijn werk doet. Want de zon, die gaat immers ook altijd voor niks op.

Ubel Zuiderveld
Hoofdredacteur Frituurwereld