Gebrek aan steun nekt jaarlijkse campagne ter viering van de friet

Veldhoven, 7 oktober 2018

Laatste Week van de Friet afgesloten in Wieringerwerf

Met een Aardappelrooidag op boerderij Leven van de Wind in Wieringerwerf is vandaag de vijfde editie van de consumentenactie Nationale Week van de Friet afgesloten. Hiermee valt na vijf jaar het doek voor deze consumentcampagne waarbij cafetaria’s, snackbars en frituren samen met hun klanten de geneugten van friet vieren. Door gebrek aan steun vonden de organisatoren, het Nederlands Frituurcentrum en vakvereniging ProFri, het niet verantwoord ook in 2019 weer een Week van de Friet te houden. De definitieve afsluiting van de campagneweek bracht veel enthousiaste kinderen en hun ouders op de been vandaag in Wieringerwerf.

 

Frans van Rooij, directeur van het Nederlands Frituurcentrum: “In oktober 2014 gaven we in Wieringerwerf het startsein voor de eerste Week van de Friet. Met de Aardappelrooidag van vandaag is de cirkel dus rond. Het bruiste vandaag van de leuke activiteiten die allemaal door de boer waren georganiseerd. Er werd aan de kinderen uitleg gegeven hoe je frietjes maakt van aardappelen en natuurlijk werd er voor iedereen op de boerderij een lekker frietje gebakken. We hebben goed duidelijk kunnen maken aan nieuwe generaties dat friet 100% een product is van Moeder Natuur. Dat soort voorlichting is wel nodig tegenwoordig, want bijna alle media misbruiken ons frietje volkomen ten onrechte als symbolisch beeld bij hun berichtgeving over ongezonde voeding.”

 

Europese subsidie


Van Rooij had desondanks gemengde gevoelens, nu de Week van de Friet zijn laatste editie beleefde. “Ondanks veel activiteiten in de frituurbedrijven de afgelopen jaren, bereikten we nooit de grote landelijke impact die wij voor ogen hadden met deze jaarlijkse actieweek. Wij zijn er niet in geslaagd een evenement op te tuigen, dat net zoveel belangstelling trekt als bijvoorbeeld de campagne rond de Hollandse Nieuwe. Alleen een landelijke of een Europese subsidie kan het evenement nog redden. Zoals de bakkers dat doen met hun campagne Ode aan het Brood, betaald door Europa. Ik zie zoiets voor ons frietje nu nog niet gebeuren. Daarvoor is er bij te veel partijen nog een verkeerd beeld over ons product of over frituren als bereidingswijze van voedsel.”

 

Andere initiatieven


Nu de Nationale Week van de Friet definitief verleden tijd lijkt, richt het Nederlands Frituurcentrum zich op zijn andere activiteiten, samen met vakvereniging ProFri. Het gaat hierbij onder meer om Met Goud Bekroond, het keurmerk voor ambachtelijke snackproducten én het verder opwaarderen van het vakmanschap via initiatieven als het digitale leerplatform Werkenaankennisenvakmanschap.nl. Het Frituurcentrum is tevens uitgever van Fris Frituren, het pas verschenen eerste frituurkookboek van Nederland. Via de website Dewaarheidoverfriet.nl en andere uitingen blijft het Frituurcentrum daarnaast friet-en frituurvoorlichting geven aan consumenten.